Visar inlägg med etikett Vego. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vego. Visa alla inlägg

fredag 22 juli 2016

Favorit i repris: Falafel på bondbönor!



Jag har precis skördat vitlök och på den tomma platsen planterar jag försådda bondbönsplantor. Vid planteringen kom jag på att jag verkligen längtade efter att få äta mina goda falafel. En sak som man tillaga med bondbönor är nämligen falafel, här kommer ett av mina favoritrecept som jag skrev om redan 2013, vissa saker är bara att återanvända! 
Håll till godo!
♥ Bondjäntan


Det finns några vegetariska rätter som är nästan som godis. Friterad falafel på bondbönor är helt sjukt gott! Och inte alls svåra att göra, det måste också påpekas. 

Får ibland frågan... om man måste ha en fritös? Nope! säger jag å det bestämdaste. Man behöver inte fritös, man kan lösa det ändå. Falafel är ju en gammal rätt från mellanöstern och när det begavs sig i tidernas begynnelse, gissar jag på att man gjorde falafel utan moderna fritöser! Och om jag inte minns fel så är faktiskt "ursprungs" falafel gjord på bondbönor och senare på kikärter. 

Det finns många olika sätt att göra falafel på och minst lika många olika recept. Ungefär som våra köttbullar eller köttfärssås, varje familj har sin variant. Eller varje distrikt eller land... Här kommer mitt sätt att göra falafel på bondbönor och feel free att förändra efter smak och tyck! Dessutom har jag inte exakta måttangivelser men jag brukar utgå från 500 g bondbönor och sedan smaka på smeten och se om jag behöver något mer.

Här är i alla fall 
"grundreceptet"
  • 500 g bondbönor **
  • 1 stor finhackad rödlök, **
  • 3-5 stora vitlöksklyftor**
  • 0,5 dl hackad färsk korriander (man kan också utesluta korriander men jag gillar den smaken.) **
  • chili efter smak och styrka, torkad eller färsk **
  • spiskummin 
  • 1-2 ägg **
  • (ev. kikärtsmjöl eller majsmjöl om smeten är för lös.)
  • lite torkad paprikapulver
  • grovmalen peppar
  • salt 
  • rapsolja *

  1. Först kör jag bondbönor och rödlöken i mixer ett varv - ganska grovt. 
  2. Blanda resten av ingredienserna så att det blir en smet. 
  3. Därefter kör jag en gång till med mixer så att det blir lite mindre bitar men inte så att det blir mos. Smaksak, vissa gillar slätt medan andra vill ha lite mer tuggmotstånd. Låt smeten stå en halv timma och "gona" till sig. Både smaker och konsistens blir bättre om man inte skyndar på...


Sedan gör jag små "köttbullar" av dem. Det finns faktiskt falafel-verktyg men vem behöver det om man inte ska göra hundratals i timmen? Nåja, man kan göra avlånga eller runda... som man själv önskar. 

Jag friterar mina falafel i kastrull med rapsolja. Fritösen står i källaren och jag orkar aldrig ta upp den, göra rent den osv... näe, till dessa små funkar en lite kastrull på spisen. Jag använder ekologisk rapsolja och hettar inte upp för fullt. Varmt men inte för varmt... 

Knepet är att inte ha för varmt så att bollarna hinner bli genomfriterade innan de blir kolbullar. Och så ska man lägga ner några få i taget, inte proppa kastrullen full. Har du en hålslev hjälper det till ganska mycket. Ta det lugnt och jobba metodiskt! Tänk på att olja som är varmt bränner nåt hiskeligt på huden. Lägg falafeln på hushållspapper för att torka innan servering. 

Man kan servera falafeln på många olika sätt... jag gillar naturell grekisk yoghurt med hackad mynta, solvarma tomater och lite oliver. Lyx på ett enkelt sätt!

Angående råvarorna: Jag odlar enhel del och många av mina ingredienser i receptet är egenodlade men även jag köper råvaror. Som t ex så äter vi mer bondbönor än vi alltid lyckas odla och då brukar jag köpa torkade och det är ett perfekt hållbart alternativ. De finns säkert som frysta också. Det gäller det mesta, allt kan du köpa och eller bara endel av listan. Det ska inte hindra någon från att göra dessa fantastiska bondbönefalafel! 

Smaklig spis!






lördag 16 juli 2016

Kantarellpajens kärlekssång till Italien! (Glutenfri)


Nordens guld, sommarkantareller i samklang med soltorkade tomater och mozzarella i en härlig matig somrig matpaj. Ibland blir det så där bra första gången som du gör det, allt faller på plats, smakerna gifter sig och måltiden är himmelsk. Så är det med den här pajen. Norden flörtar med Italien. Det är kärlek på gång!


Pajdeg:
3,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 ägg **
75 gram smör

  1. Blanda allt, gärna med mixer eller foodprocessor. 
  2. Ställ i kyl minst 30 minuter. 
  3. Tryck ut i form. 


Fyllning: 
1 liter gula kantareller **** 
1 liten gul lök **
1 dl soltorkade tomater
1 bit mozzarella för pizza, 1 cm tjocka bitar/skivor som du lägger ovanpå kantarellerna.
1 knippe salvia **


Äggstanning:
3ägg **
2 dl creme fraiche
salt och peppar

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Fräs kantareller och hackad gul lök på medelhög värme i några minuter. 
  3. Hacka soltorkade tomater till små bitar och blanda med den frästa röran med kantareller och lök. 
  4. Lägg röran i pajskalet. Vispa ihop ägg och creme fraiche, smaksätt med salt och peppar och häll smeten över röran. 
  5. Ställ formen i ugnen 30-40 minuter, tills den är gyllenbrun. 
  6. Fräs salvia i smör och ringla över pajen när den är klar. Har du kantareller över fräser du dem också... 

Servera gärna en god fräsch sallad till, här serverades den med en fänkålssallad med olivolja och citron. Vill du göra den lite mer köttig så passar torkad skinka väldigt bra till, en riktigt bra prosciutto eller seranoskinka så har du en lite lyxigare måltid. Denna paj är glutenfri. Du kan självklart göra pajdegen med vanligt vetemjöl om du önskar men prova gärna receptet som det är. Supergott!


Smaklig spis!