Visar inlägg med etikett Hållbar mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hållbar mat. Visa alla inlägg

söndag 23 oktober 2016

Höstig italiensk gryta! 🍁



Idag har vi matsöndag hemma hos oss, det betyder att det lagas flera rätter och stora mängder. Det blev det bland annat en italiensk köttgryta som liknar Osso Buco i smak, dock är den inte gjord på kalv utan gris.

Jag kan nog inte säga exakta mängder då jag gör den på känn. Det som är speciellt med den är att om du har 2/3 kött så fyller du upp med minst 1/3 rotselleri! Det är viktigt med rotsellerismaken för att den ska få den rätta studsen eller hur jag nu ska uttrycka mig.



En stor gryta!
ca 1 kg grytbitar av gris i mindre bitar - välj ditt kött med omsorg!
ca 300 gram rotselleri, tärnade
2 morötter, tärnade
chili, hackad
paprika, hackad
gullök och rödlök, hackad
vitlök, hackad
2 dl rött vin
1500 gram krossade tomater
Färsk salvia
Färsk timjan

Fräs grytbitarna och salta lite grann. Lägg dem i en gryta eller ännu hellre en slow cooker så behöver du inte hålla koll på maten. Fräs även löken på medelvärme så att den blir lite mjuk och häll i grytan. Fyll på krossade tomater och vin, och resten som är upphackat. Låt puttra länge 4-5 h på låg värme så att alla smaker verkligen gosar ihop sig.



Här serverades grytan idag med palsternacksmos och lite purjolöksströ. 

Gudomligt gott!

🍁🍂🍁🍂 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂

torsdag 25 augusti 2016

Sallad i säsong!


Vi fortsätter med goda nyttiga sallader i säsong! 
Samtidigt som jag gör en ny sats av mjölksyrejästa grönsaker passade jag på att göra en riktigt vitamininjektionsallad på säsongens grönsaker! Jag älskar sallad med tuggmotstånd.


Ingredienser, mängd efter smak och tycke!
  • Rödkål
  • Vitkål
  • Morötter
  • Rödlök
  • Persilja
  • Vinägrette med äppelcidervingäer.

Jag hyvlar rödkål på mandolin för att jag vill få lite mer tuggmotstånd på rödkålen, man kan även använda osthyvel. Vitkål och morötter river jag på den grövsta tillbehöret till min Kitchenaid. Jag hackar rödlöken och persilja grovt och blandar tillsammans med grönsakerna och dressingen. Sedan tar jag en ordentlig knippe med persilja och lägger överst. 

Mycket fräsch sallad till maten! 

måndag 22 augusti 2016

Enkel kålsallad med vinegrette-dressing!


Jag brukar få frågor om hur man lagar mat efter säsong, framförallt hur fixar man en god sallad om man inte ska välja isberg, gurka och tomat? Hösten och vintern erbjuder kål i olika former samt rotfrukter. Så först ut piffar vi till en kålsallad med vinegrette-dressing. 

Ingredienser till sallad:
  • Vitkål
  • Rödkål
  • Purjolök
  • Persilja

Ingredienser till dressing variant 1:
(1 port.)
  • 4 msk olivolja
  • 2 msk balsamvinäger
  • 1 tsk honung
  • salt och peppar

Ingredienser till dressing variant 2:
(1 port.)


  • 4 msk rapsolja
  • 2 msk äppelcidervinäger
  • 1 msk vatten
  • salt och peppar


Hyvla kålen fint med en mandolin eller till exempel med osthyvel. Du kan också strimla kålen med en kniv om du skär tunt tunt. Sedan skär du även en bit välsköljd purjolök i tunna strimlor och blandar med kålen. Ta ordentligt med persilja, fryst funkar alldeles utmärkt i detta sammanhang. Du kan göra en större sats eftersom den håller bra i kylen flera dagar. Bara att ta fram och äta!

Blanda dressing och häll över, låt salladen gärna stå en timme eller två med dressing innan du serverar den. Detta är en favorit hemma hos oss och vi brukar växla dressing.


Smaklig spis!

söndag 21 augusti 2016

Billigaste maten?

En text från 2013 som handlar om den billigaste maten och våra val. Skriven lite i affekt men rakt från hjärtat! 


Något som får mig att tugga fradga är detta tjat om BILLIGASTE MATEN! Varför måste maten vara sååååå billig? Är det alla prylar som man inte ännu har som ska köpas? Eller alla semesterresor som ska planeras? Eller? Jag vet, jag kanske hoppar på någons ömma tår nu men det är faktiskt så att vi lägger mindre och mindre pengar på mat men vi har mer pengar!

För 60 år sedan la man ca en tredjedel av lönen på mat och nu avsätter vi 12%, drygt en tredjedel av det vi handlade mat för förr. Vi gnäller över att ekologiska produkter är för dyra och väljer att handla mer för pengarna? Kvantitet är viktigare är kvalitet. 

För några veckor sen såg jag en kvinna på tv som hade gjort det till en sport att handla på extrapriser. Eller annan kvinna som fick berätta om hur hon letar efter gratisprodukter... som ett heltidsjobb. Affärer tävlar om billigaste matkassen. Kvantitet är viktigare är kvalitet. 

Förstår jag det rätt, att en är villig att se bortom sin hälsa och djurens hälsa så länge det är möjligt med billig mat? Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det är ALLTID någon som betalar även om du inte gör det med pengarna i din plånbok. Frågan är vem och om det är värt priset? 

Det kanske är bonde i ett annat land som betalar med sin hälsa för att du ska köpa billigaste bananen, chokladen eller kaffet. Kanske är det ett barn som har jobbat istället för att gå i skolan om du nu måste köpa det billigaste. Det är alltid någon betalar!

Kanske är det en gris som har levt sitt liv i en produktion som inte möjliggör till fri gång. Fri rörelse. Näe utan grisen sitter fast, äter där den står och skiter där den står. Ser inte dagsljus för än den ska till bilen på vägen till slakten. Allt för att du ska kunna köpa billigaste fläskfilén!

Är du säker på att kommande generation inte betalar priset för att du väljer bort produkter som kräver mer tid och kostar mer att producera? Är det verkligen smart att välja bort ekologiska och rättvise-märkta produkter för sin egen vinnings skull? Är det verkligen en vinst?

Förstå mig rätt, en kan spara pengar utan att vara dum-snål. Men det kräver lite planering och det tar lite tid. Och nej, jag vet att alla inte kan odla sin mat. Men många kan. Och fler borde. Men om vi bortser från det utan tänker att man måste handla all sin mat i affären så kan en fortfarande handla smart! 

En kan handla efter säsong! En behöver inte köpa jordgubbar i januari... Lyx som någon betalar för. Till exempel så kan en under sen höst och vinter halvåret köpa rotfrukter och kål och använda det som huvudgrönsaker istället för isbergssallad, gurka och tomater. Och glöm inte den föraktade potatisen! Den mättar otroligt bra för pengarna.

En kan göra storkok och långkok. Om en vill äta kött kan en faktiskt köpa bra KRAV-märkt kött men billigare bitar från kon. Billigare kött från kon som har haft det bra kräver lite mer jobb men ack så gott det blir. Det vill säga framdelskött; högrev, bog, bringa, hals och lägg är ofta billigare än mittendelskött. Köttet är fett och smakrikt passar bra i långkok. Långkok och varför inte då storkok på samma gång? En het gulash som har puttrat länge är en riktig smaksensation!

En kan också minska på köttet i sina kötträtter och fylla ut med linser och bönor. Och så kan en minska sin köttkonsumtion genom att byta ut kötträtter till lins och bönrätter! Bra vitaminrik mat och billigt!

Dessutom kan en göra matlådor och ta hand om rester! 

Hur tänker du?

fredag 22 juli 2016

Favorit i repris: Falafel på bondbönor!



Jag har precis skördat vitlök och på den tomma platsen planterar jag försådda bondbönsplantor. Vid planteringen kom jag på att jag verkligen längtade efter att få äta mina goda falafel. En sak som man tillaga med bondbönor är nämligen falafel, här kommer ett av mina favoritrecept som jag skrev om redan 2013, vissa saker är bara att återanvända! 
Håll till godo!
♥ Bondjäntan


Det finns några vegetariska rätter som är nästan som godis. Friterad falafel på bondbönor är helt sjukt gott! Och inte alls svåra att göra, det måste också påpekas. 

Får ibland frågan... om man måste ha en fritös? Nope! säger jag å det bestämdaste. Man behöver inte fritös, man kan lösa det ändå. Falafel är ju en gammal rätt från mellanöstern och när det begavs sig i tidernas begynnelse, gissar jag på att man gjorde falafel utan moderna fritöser! Och om jag inte minns fel så är faktiskt "ursprungs" falafel gjord på bondbönor och senare på kikärter. 

Det finns många olika sätt att göra falafel på och minst lika många olika recept. Ungefär som våra köttbullar eller köttfärssås, varje familj har sin variant. Eller varje distrikt eller land... Här kommer mitt sätt att göra falafel på bondbönor och feel free att förändra efter smak och tyck! Dessutom har jag inte exakta måttangivelser men jag brukar utgå från 500 g bondbönor och sedan smaka på smeten och se om jag behöver något mer.

Här är i alla fall 
"grundreceptet"
  • 500 g bondbönor **
  • 1 stor finhackad rödlök, **
  • 3-5 stora vitlöksklyftor**
  • 0,5 dl hackad färsk korriander (man kan också utesluta korriander men jag gillar den smaken.) **
  • chili efter smak och styrka, torkad eller färsk **
  • spiskummin 
  • 1-2 ägg **
  • (ev. kikärtsmjöl eller majsmjöl om smeten är för lös.)
  • lite torkad paprikapulver
  • grovmalen peppar
  • salt 
  • rapsolja *

  1. Först kör jag bondbönor och rödlöken i mixer ett varv - ganska grovt. 
  2. Blanda resten av ingredienserna så att det blir en smet. 
  3. Därefter kör jag en gång till med mixer så att det blir lite mindre bitar men inte så att det blir mos. Smaksak, vissa gillar slätt medan andra vill ha lite mer tuggmotstånd. Låt smeten stå en halv timma och "gona" till sig. Både smaker och konsistens blir bättre om man inte skyndar på...


Sedan gör jag små "köttbullar" av dem. Det finns faktiskt falafel-verktyg men vem behöver det om man inte ska göra hundratals i timmen? Nåja, man kan göra avlånga eller runda... som man själv önskar. 

Jag friterar mina falafel i kastrull med rapsolja. Fritösen står i källaren och jag orkar aldrig ta upp den, göra rent den osv... näe, till dessa små funkar en lite kastrull på spisen. Jag använder ekologisk rapsolja och hettar inte upp för fullt. Varmt men inte för varmt... 

Knepet är att inte ha för varmt så att bollarna hinner bli genomfriterade innan de blir kolbullar. Och så ska man lägga ner några få i taget, inte proppa kastrullen full. Har du en hålslev hjälper det till ganska mycket. Ta det lugnt och jobba metodiskt! Tänk på att olja som är varmt bränner nåt hiskeligt på huden. Lägg falafeln på hushållspapper för att torka innan servering. 

Man kan servera falafeln på många olika sätt... jag gillar naturell grekisk yoghurt med hackad mynta, solvarma tomater och lite oliver. Lyx på ett enkelt sätt!

Angående råvarorna: Jag odlar enhel del och många av mina ingredienser i receptet är egenodlade men även jag köper råvaror. Som t ex så äter vi mer bondbönor än vi alltid lyckas odla och då brukar jag köpa torkade och det är ett perfekt hållbart alternativ. De finns säkert som frysta också. Det gäller det mesta, allt kan du köpa och eller bara endel av listan. Det ska inte hindra någon från att göra dessa fantastiska bondbönefalafel! 

Smaklig spis!






torsdag 21 juli 2016

Kalf & Hansen


Idag har jag gjort många trevliga saker, bland annat så har jag ätit en snabblunch hos Kalf & Hansen! Som ni säkert kan gissa så blir jag ju helt galet glad över restauranger som tar ställning, bevisligen jobbar hållbart och har god kvalitet! Inte bara min kropp utan hela min själ mår bra av en god lunch eller middag på ett ställe som Kalf & Hansen!

När jag hälsade på Farbror grön och Takfarmen för inte så länge sedan pratade vi just om svårigheten med att sälja fina råvaror till restauranger som har en meny och utgår från den. Det är helt tvärtom med Kalf &Hansen, de utgår från vilka råvaror de får tag i och skapar något gott utifrån det. Dessutom skriver de stolt vilka producenter de handlar av, i min mening både smart och snyggt!

"Många undrar om det är svårt att hålla en 100% ekologisk profil. Vi tycker precis tvärtom. Att laga schyst, supergod, hälsosam mat är lätt. Det handlar bara om att bestämma sig för vad som är viktigt för en själv, för omvärlden och framtiden."



Det gick snabbt att få maten och mina köttbullar med sallad var supergod. Enkelt och gott, lite annorlunda med en härlig kombo. Jag gillar enkelheten som är noga utvalt i smakkombinationen.

Riktig najs!

lördag 16 juli 2016

Kantarellpajens kärlekssång till Italien! (Glutenfri)


Nordens guld, sommarkantareller i samklang med soltorkade tomater och mozzarella i en härlig matig somrig matpaj. Ibland blir det så där bra första gången som du gör det, allt faller på plats, smakerna gifter sig och måltiden är himmelsk. Så är det med den här pajen. Norden flörtar med Italien. Det är kärlek på gång!


Pajdeg:
3,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 ägg **
75 gram smör

  1. Blanda allt, gärna med mixer eller foodprocessor. 
  2. Ställ i kyl minst 30 minuter. 
  3. Tryck ut i form. 


Fyllning: 
1 liter gula kantareller **** 
1 liten gul lök **
1 dl soltorkade tomater
1 bit mozzarella för pizza, 1 cm tjocka bitar/skivor som du lägger ovanpå kantarellerna.
1 knippe salvia **


Äggstanning:
3ägg **
2 dl creme fraiche
salt och peppar

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Fräs kantareller och hackad gul lök på medelhög värme i några minuter. 
  3. Hacka soltorkade tomater till små bitar och blanda med den frästa röran med kantareller och lök. 
  4. Lägg röran i pajskalet. Vispa ihop ägg och creme fraiche, smaksätt med salt och peppar och häll smeten över röran. 
  5. Ställ formen i ugnen 30-40 minuter, tills den är gyllenbrun. 
  6. Fräs salvia i smör och ringla över pajen när den är klar. Har du kantareller över fräser du dem också... 

Servera gärna en god fräsch sallad till, här serverades den med en fänkålssallad med olivolja och citron. Vill du göra den lite mer köttig så passar torkad skinka väldigt bra till, en riktigt bra prosciutto eller seranoskinka så har du en lite lyxigare måltid. Denna paj är glutenfri. Du kan självklart göra pajdegen med vanligt vetemjöl om du önskar men prova gärna receptet som det är. Supergott!


Smaklig spis! 






onsdag 13 juli 2016

Kycklingswrap (helt glutenfri)



Kycklingswrap (helt glutenfri)

Man kan fylla den med det mesta men detta är en ursmarrig kycklingwrap! Vi var nyligen i Kroatien och åt en snabblunch och det råkade vara en god "vanlig" wrap med kyckling. Eftersom jag inte mår så bra av gluten kom jag på att man kan göra samma lika men på ett annat sätt! Kanske att det faktum att vi har just nu mycket ägg fick styra enhel del.... Maken har fått testköra och den fick gott beröm!


Till en plåt 30 x 20 cm = wrapen

  • 4 ägg (normalstora) **
  • 3 msk ekologisk vispgrädde *
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk fiberhusk
Du behöver en form ca 30 x 20 cm som klär med bakplåtspapper med uppvikta kanter. 
  1. Sätt på ugnen på 175°C
  2. Blanda ingredienser, använd gärna en stavmixer. Låt smeten stå ca 5 minuter.
  3. Häll smeten i den bakplåtsklädda formen och grädda ca 10 minuter. 
  4. Ta ut wrapen och låt svalna.
Fyllning:
  • Kycklingbitar (eller något annat gott, varför inte något från gårdagens matrester?) **
  • Fetaost
  • Rödlök
  • Paprika
  • Gröna blad (sallad, mangold, spenat) **
  • Lite chili i önskad styrka **
  • Dressing
Lägg allt på din wrap och rulla ihop. Skär den i två delar och servera med en god sallad. Här fick det bli en härligt krispig cole slaw på färsk vitkål och morötter!


Smaklig spis!