söndag 3 december 2017

Hannus Matjesill i tomat och rödvinsvinäger

Jag måste säga att jag är mycket förtjust i Hannus bok om julen även om jag inte är någon julfantast till skillnad från Hannu Sarenström. Boken är personligt skriven med fantastiska bilder och riktigt bra recept på julmat. Och då kanske du undrar vad den boken har med Tomatsidan att göra? Jo, Hannus Matjesill i tomat och rödvinsvinäger så klart!


Jag älskar sill! Går jag på julbord så fastnar jag vid sillen om det är ett stort utbud med goda sillar. Jag äter gärna både köpesill på burk och egna inläggningar, bara det är god sill med mycket smak. En sill som har blivit favorit är Hannus Matjesill i tomat och rödvinsvinäger.  Förutom till själva julen passar den också till advent på en god knäckemacka eller som lunch.





Hannus Matjesill i tomat och rödvinsvinäger

Du behöver:
4 matjessillsfileér 
3 rödlökar

Marinad:
3 msk tomatpuré
1 1/2 dl solrosolja
3/4 dl rödvinsvinäger
1 1/2 dl strösocker
4 lagerblad

Skär matjesillen i 2 cm breda bitar. Skala löken och skär den i mycket tunna skivor, gärna på en mandolin om det finns. Blanda tomatpuré och olja, tillsätt vinäger och socker. Rör tills sockret har smält, det tar en stund. Smula lagerbladen mycket fin och blanda i dem. Varva sill, lök och marinad i en burk. Täck med marinad och låt stå övertäckt 2 dygn i kylen. 


Låt det smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar